Şirketlere sürdürülebilirlik, imaj inşası, marka güveni, müşteri bağlılığı gibi önemli noktalar üzerinde çok büyük önem arz eden kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ile şirketler çeşitli yönlerden büyük başarılar elde edebilir. Peki bu neden önemlidir, şirketler neler yapmalıdır ve başarılı projeler nasıl olmalıdır? Rehberimizden tüm bu sorular hakkında detaylı bilgi edinebilirsiniz.
Kurumsal Sosyal Sorumluluk Nedir?
Şirkete yalnızca bir şirket gözüyle değil, içerisinde birçok bireyin olduğu bilinciyle bakılması gerekir. Bununla birlikte her bireyin topluma karşı sorumlulukları bulunur ve dolaylı yoldan şirketlerin veya markaların da hassasiyetlere dikkat etmesi gerekir. Çözüm bekleyen birçok sorun olduğunun, bunun için belirli adımların atılması gerektiğinin bilincine varan bir şirketin, markanın ya da kurumun topluma yönelik uygulayabileceği stratejiler mevcuttur.
Kurumsal sosyal sorumluluk şirketlerin topluma karşı olan görevlerini yerine getirmek, farkındalık oluşturmak, çözüm bulmak, hassasiyet gerektiren konulara dikkat çekmek adına uyguladığı projeler ve geliştirdiği stratejilerdir.
Doğru projeler uygulayan ve doğru stratejiler geliştiren bir şirketin ekonomisinin büyümesi kaçınılmaz olabilir. Fakat burada dikkat edilmesi gereken nokta bu büyümenin çevre ve toplum refahı ile zıtlık oluşturmaması gerektiğidir. Ekonomik büyüme ile refah arasında bir denge sağlanmalıdır. Dengenin sağlanması koşulu yerine getirildiğinde ise sosyal sorumluluk başarılı bir şekilde uygulanmış olur.
Uygulanan projelerin sorumluluk adını taşıyabilmesi ancak toplumu ve tüm insanlığı ilgilendirmesi ile mümkündür. Bu projelerde yalnızca kar amacı güdülmesi halinde sorumluluk projesi olmaktan çıkar. Tüm sorumluluk projeleri gönüllülük esasına dayanmalıdır.
Büyük Şirketlerin KSS Projelerinde Yer Alması Neden Önemlidir?
KSS projeleri şirketin sektördeki konumuna göre şekillenebilir. Bu şekillenme hangi yönde olursa olsun; topluma faydalı projeler üreten bir şirket birçok açıdan fayda sağlar.
- Kamu gözündeki imajınız artı değer kazanır.
- Projelerinize olan bağlılığınız ve etik davranışlarınız marka bilinirliğinizi ve tanınırlığınızı artırır.
- Reklam veya tanıtım gibi alanlardan tasarruf etmenizi sağlar.
- Toplumsal gelişimi desteklemek rakiplerinizden önde olmanızı sağlar.
- Topluma karşı sorumluluklarınızın farkında olmak ve bunun için çalışmalar yapmak yetenekli işgücünü şirketinize çekme olasılığını ve mevcut çalışanlarınızın bağlılığını artırır.
- Çalışanlarınıza gönüllülük faaliyetleri konusunda teşvikler sağlamak şirketinizin de daha verimli ve üretken bir ortam olmasına katkı sağlar.
Türkiye’de Yapılan En Başarılı KSS Projeleri
Tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de çok başarılı projeler görmek mümkündür. Türkiye’de yapılan en başarılı KSS projeleri denince akla gelen birkaç önemli örnek vardır. Baba Beni Okula Gönder, Eti Çocuk Tiyatrosu, Temiz Tuvalet bunlardan yalnızca birkaçıdır. Farkındalık oluşturmak adına yapılmış birçok örneği aşağıda bulabilirsiniz.
HeForShe – Koç Holding
HeForShe cinsiyet eşitliğinin yaygınlaştırılması amacıyla Birleşmiş Milletler Toplumsal Cinsiyet Eşitliği ve Kadının Güçlendirilmesi Birimi tarafından başlatılan bir dayanışma hareketidir. Dayanışmanın birçok paydaşı vardır ve Türkiye’deki temsilcisi niteliğinde bir paydaş olarak Koç Holding de bu dayanışma içerisindedir.
Su Endeksi – Finish
Türkiye’deki baraj doluluk oranlarını ve tasarruf verilerini paylaşan Finish, su tüketiminizi nasıl kontrol altına alabileceğiniz ve hangi durumlarda ne kadar su tüketimi sağlandığı yönünde su ayak izinizi hesaplayabileceğiniz uygulamalar gibi birçok farkındalık çalışması ile bu listede yerini alıyor.
Askıda Eğitim Var – Borusan Holding
Sosyal girişim olan Askıda Ne Var projesi içerisine Askıda Eğitim Var diyerek dahil olan Borusan Holding, toplumsal dayanışmayı desteklemek adına üniversite öğrencilerine destek vermiştir. Bu destek kapsamında Covid-19 döneminde uzaktan eğitime ulaşmakta güçlük çeken üniversite öğrencilerine bilgisayar, internet paketleri, online kitap abonelikleri ve mentorluk gibi çalışmalarıyla destek olmuştur.
Kadın Gücü Projesi – Opet
Opet’in kadın istihdamına yönelik hazırlamış olduğu Kadın Gücü Projesi ile her akaryakıt istasyonunda en az iki kadın çalışanın olmasını hedefler. OPET bu proje ile aynı zamanda toplumsal algının değişmesini ve kadınlara fırsat eşitliği sağlanmasını amaçlar.
Ruhun Doysun – Grundig
Grundig’in KSS projesi olan Ruhun Doysun, daha bilinçli tüketimi, doğayla teması artırma, sadelik gibi temel konular üzerinde çalışmaktadır. Ruhu Doysun projesi küçük değişiklikler ile tüm topluma karşı büyük fark yaratacak etkiler ortaya konulabileceğini savunur.